Voor mijn dochter

Briefaanmijndochter1

Oh oh, dacht ik toen je op mijn buik werd gelegd. Een dochter. Ik werd gezegend met een rijkeluiswens: een zoon en een dochter. Zoons zijn veel makkelijker werd me altijd verteld. Zoons zijn veel liever voor hun moeder. Ze willen met mama trouwen. Dochters zijn anders. Ingewikkelder. Complexer. Of is gecompliceerd het juiste woord. Maar nee, ze hadden het allemaal verkeerd, of niet lief vriendinnetje?

Een pittig ding ben je zeker, maar ook vooral lief en grappig. En net als je broer word je ook zo snel groot. Ik zou de tijd stil willen zetten. Niet om je klein te houden, maar om beter stil te kunnen staan bij alles wat er gebeurt. En dus ook om er nog meer van te kunnen genieten. Ik hoop met heel mijn hart en ziel dat het je later ook is gegund om mama te worden. Dan zal je pas echt begrijpen wat ik bedoel en voel. Je lijkt op me en juist om deze reden kan ik zoveel van je leren. Je onbevangenheid terwijl je de kat bij iedereen uit de boom kijkt. Je bent niet zomaar te overtuigen. Fijn, houd dat zo! Want ik houd mijn hart vast voor de toekomst. Ik vertrouw je, dat is het niet, maar het kost me moeite de grote boze wereld te vertrouwen. Jij en je broer zijn het grootste plezier in mijn leven. En ik zie ook dat je naar hem opkijkt. Ik zie je observeren hoe je broer de dagelijkse dingen doet, zoals lopen, praten, eten. En de dingen doet die specifiek bij hem horen. Zijn manier van spelen, zijn manier van dansen, zijn houding, zijn woorden. Je analyseert hem, zoals je ook – hoe klein je ook nog bent – het leven al analyseert.

Er komt een dag dat je uit het ‘veilige nest’ wilt vliegen en ik zal je moeten laten gaan. Omdat ik je vertrouw, maar ook omdat ik je zo ongelofelijk liefheb. En weet dat mijn toekomstige – in jouw ogen – “stomme” beslissingen niets te maken zullen hebben met ‘niet gunnen’ maar met ‘ik wil dat je veilig bent’. Net als toen je een baby was, zal ik je voor altijd willen beschermen. Mijn lief en mooi kindje met een bijzondere intense blik. Ik weet het zeker; je zal een prachtige en sterke vrouw worden. Dus ontdek, lach en geniet vooral van het leven. Doe wat jou gelukkig maakt. Jij kan alles worden wat je maar wil zijn.

4 gedachtes over “Voor mijn dochter

Geef een reactie

