Relaxed verhuizen

Home

Ons huis is verkocht! In mijn ogen is een verhuizing een van de grote veranderingen. In mijn persoonlijke lijstje kon je het tot voor kort tegenkomen na het baren van een kind. Ik zal hier geen uniek persoon in zijn en de vorige verhuizingen wist ik daar toch niet zo goed mee om te gaan. Ik zag het als een enorm ‘moeten’.  Toen de plannen net gemaakt waren voor de verkoop van dit huis, gingen dan ook continu gedachten door mijn hoofd over wat er allemaal geregeld moest worden. Maar ook: hoe zouden de kinderen het vinden, hoe zal het gaan met de oudste op een andere school, maken ze snel vrienden, hoe zullen onze sociale contacten daar verlopen? Ik dacht ook: na vijf jaar in dit kleine dorp weet ik zowel wat ik leuk vind als wat ik niet leuk vind. Hiermee was ik vertrouwd geraakt en dat zal ik dus ook moeten loslaten. Oei, dat enge woord weer. Loslaten.

Ik had ook meer moeite met het te koop zetten van dit huis dan de vorige huizen waarin we gewoond hebben. De eerste reden was dat deze verhuizing een verstandskeuze was en de eerdere verhuizingen waren gevoelskeuzes. En een tweede reden was omdat we dit huis spiksplinternieuw op een papiertje hadden gekocht. Alles in het huis is – voor zover dat natuurlijk mogelijk was – een bewuste keuze geweest. Tot de stopcontacten aan toe. En na vijf jaar nemen we afscheid van het huis. Ik ken hier iedere steen. Het is het huis waar onze jongste twee kindjes zijn geboren. We hebben leuke lieve buren. De kinderen hebben veel speelkameraadjes in de straat, op school en de peuterspeelzaal. Het huis baadt bovendien in zonlicht. En dat is iets waar ik heel veel behoefte aan heb. Zeker zodra de dagen korter worden.

Waar ik van ga genieten in ons nieuwe huis

Inmiddels kijk ik uit naar het moment dat ik de sleutel aan de nieuwe eigenaren overdraag en met mijn eigen sleutel een nieuwe deur mag openen! Ondanks dat het dus in eerste instantie een verstandskeuze, is het inmiddels een gevoelskeuze geworden. De redenen van deze omschakeling zijn eenvoudig: we hebben het juiste nieuwe huis gevonden en ik heb geleerd om anders naar mijn gevoelens te kijken.

Ik ga ontzettend bijvoorbeeld ontzettend genieten van de grotere tuin. Er is een groot speelgrasveld, een trampoline en ruimte voor een speeltoestel. En er blijft meer dan genoeg ruimte over voor een relaxplek voor papa en mama achter in de tuin en een groot terras. Het huis heeft een fijne indeling en wat betreft de lichtinval; het huis heeft een vide van de overloop naar de gang met grote ramen! GE-WEL-DIG! De badkamer is schitterend. Met mooie mozaïektegels, een groot modern bad en een aparte dubbele douche zodat de grote mensen uit ons gezin gezellig samen kunnen douchen zonder dat manlief zijn rug verbrandt of ondergetekende staat te koukleumen. Voor de kinderen staat de douchekop dan op kinderhoogte als er samen gedoucht wordt. Wel zo fijn. De grote slaapkamer heeft een inloopkast. De meisjes hebben beiden een grotere slaapkamer met een doorloop. Maar de grootste eer gaat naar de oudste. Hij krijgt een enorme slaapkamer met een eigen wastafel, een knusse slaapruimte en een prachtige speelruimte. Op dezelfde verdieping gaan is er nog een extra kamer met een geweldig leuk rond raampje dat uitkijkt over de achtertuin en de rest van het dorp. Leuk als kantoortje en/of yogaruimte.

Ook qua voorzieningen gaan we erop vooruit. Het centrum is superleuk. Met fijne winkels en eet- en drinkgelegenheden. De supermarkt, peuterspeelzaal en basisschool zijn op een steenworp afstand. Er zijn meer sportmogelijkheden. Onze zoon wil gaan voetballen en ons peutermeisje wil op ballet. Daar was geen speld tussen te krijgen. Ze hebben er gelukkig ook zin in.

Wat ook heel grappig is, is dat ik recent stamboomonderzoek heb gedaan. Niet alleen bleek dat mijn voorouders uit dit dorp komen, maar ook zijn mijn beste vriendin en ik erachter gekomen dat we in de zevende generatie familie zijn. Ik ga dus ‘terug naar mijn roots’. Aangezien een verhuizing naar  mijn andere roots in Indonesië een beetje ingewikkeld ligt op dit moment, is dit een mooi alternatief. Ha!

Maar eerlijk is eerlijk. Ik kijk niet uit naar het inpakken van de spullen, het verslepen van de dozen en het weer uitpakken. En de administratieve handelingen als contracten, adreswijzigingen, enzovoort zijn niet mijn ding. Maar daartegenover staat iets heel erg leuks. Iets waar ik dan weer echt intens van kan genieten: een nieuw plekje voor ons fijne gezinnetje. En ook van dit huis maken we hierdoor in no time een thuis. Meer heb ik niet te wensen.

Geef een reactie

